tiistaina, joulukuuta 6

✨ 6. luukku: Itsenäisyyspäivä

Oikein mahtavaa itsenäisyyspäivää kaikille!


Tänään tulee 99 vuotta täyteen siitä, kun Suomesta tuli itsenäinen. Suomi oli vapaa Venäjän vallasta ja sai päättää itse asioistaan. Suomen elämään valtiona on mahtunut kaikenlaisia asioita, mutta se on silti pysynyt itsenäisenä. Tänään saamme juhlia sitä.

Itse olen juuriltani täysin suomalainen. Voin sanoa olevani ylpeä siitä. Suomessa monet asiat ovat ihan todella hyvin ja täällä on hyvä elää.

Täällä on ilmainen peruskoulu ja kouluruokakin on ilmaista. Olen kiitollinen hyvästä terveydenhuollosta, jota ei kaikissa maissa ole. Minulla on koti, jossa asua ja välittäviä ihmisiä ympärilläni ja saan joka päivä ruokaa syödäkseni. 

Näitä asioita ei pitäisi pitää itsestäänselvyyksinä, sillä kaikille ne eivät todellakaan ole sitä. Asun Suomessa, joten saan nauttia niistä. On onni, että on syntynyt Suomeen ja siitä pitäisi olla kiitollinen. Tänään nämä asiat jotenkin nousevat pinnalle mielessäni.

Tärkeä, ehkä se tärkein asia on turvallisuus. Koko lyhyen elämäni ajan olen elänyt turvassa Suomessa. Olen saanut liikkua melko vapaasti ulkona, koska mitään suurta vaaraa ei ole. Täällä ei ole esimerkiksi sotaa. Tunnen tälläkin hetkellä oloni turvalliseksi, minulla ei ole suurta pelon aihetta. Enkä ole koskaan pelännyt henkeni edestä.

Suomeen ja suomalaisuuteen liittyy myös monia muita hauskoja ja mukavia asioita, kuten sauna ja salmiakki. Salmiakki on yksi suosikkikarkeistani. Ainoat "karkkilajit" mitä syön ovat salmiakki, lakritsi ja suklaa. Jos salmiakkia ei olisi, elämäni olisi niin tyhjää. Salmiakkia ei käsittääkseni myydä ulkomailla. 

Juuri pari viikkoa sitten kemiantunnilla opettaja teki vetokaapissa salmiakkia. Vetokaapissa, koska tekemisessä tuli niin paljon höyryä. Saimme vielä kaiken lisäksi maistaa siitä tullutta jauhetta hiukan. Muissa maissa ei taideta tehdä näin?

Sauna on ollut minulle pienestä asti normaali asia, kyllä taloon sauna kuuluu. Vaikka tarkemmin ajateltuna se on aika outo juttu: kuuma huone, jossa ollaan alasti. Silti tykkään käydä saunassa. Se on aina rentouttavaa ja tietysti suomalainen perinne.

Tärkeä osa suomalaisuutta on tietysti suomen kieli. Se on harvinainen ja erikoinen kieli, eikä sitä tietääkseni opeteta muissa maissa. Olen ylpeä, että osaan puhua suomea. Se lukeutuu niin tärkeänä juttuna suomalaisuuteen. Suomen kieli on vaikea oppia, koska siinä on sijamuotoja ja se on niin erilainen, kuin muut kielet.

Ja tietysti Maamme-laulu. Tehostaa Suomen itsenäisyyttä. Sen olen joutunut opettelemaan ulkoa monta kertaa, se on lopullisesti iskostunut aivoihini. Liittyy tietysti Suomeen.

Toinen symboli on tietysti siniristilippu, Suomen lippu. Kuvaa itsenäisyyttä ja Suomea. Sitäkin ollaan koulussa askarreltu.

Itsenäisyys vaikuttaa omaan elämääni ainakin yllä mainittujen asioiden kautta. Täysi-ikäisenä sitten sillä tavalla, että saan äänestää.

Olen kiitollinen myös sotaveteraaneille, jotka ovat puolustaneet Suomen itsenäisyyttä. Heidän ansiostaan saamme elää itsenäisessä Suomessa.

Viettäkää mukava itsenäisyyspäivä!


Rakkaudella: Siivekäs


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti