lauantaina, joulukuuta 17

✨ 17. luukku: Huono omatunto lahjojen saannista

Moi! Nyt on käsittelyssä hieman vakavampi asia. Tai ainakin vakavampi, kuin edelliset luukut. 

Lähivuosina minulla on joulun alla ollut pieni ahdistanut tunne lahjojen saannin yhteydessä. Se siis on tullut siitä, että on ihmisiä, jotka eivät saa lahjoja ja minä saan. Aivan kuin se olisi minun vikani, että he eivät saa lahjoja.

Minulle on siis tullut huono omatunto lahjojen saannista. Olenko ansainnut ne? Miksi minä saan lahjoja, eivätkä jotkut muut? Onko minulla oikeutta nauttia ja iloita lahjoistani? Kun iloitsen niistä, minulle tulee ahdistunut olo.

En edes tiedä ketä nämä ihmiset ovat, jotka eivät saa lahjoja. Jostain minulle on vain tullut sellainen käsitys. Kai kaikki ihmiset eivät saakaan lahjoja ja minua harmittaa heidän puolestaan. En ainakaan tunne ketään sellaista ihmistä.

Puhun nyt vain epämääräisesti "sellaisista ihmisistä". Tarkoitukseni ei ollut missään nimessä loukata ketään. Se ei tieteenkään ole oma vika, jos ei saa lahjoja. Paitsi jos sanoo, ettei halua lahjoja. Se ei tietenkään ole mikään vika. Menipäs nyt vaikeaksi. Varmaan ymmärrätte tarkoitukseni. Tarkoitan nyt niitä ihmisiä,  jotka haluaisivat saada lahjoja, mutta eivät kuitenkaan saa.

Tätä tunnetta on tosi vaikea pukea sanoiksi. Tietysti nautin joulusta, mutta pieni osa aivoistani kokee ahdistusta. Tarvitseeko minun kokea huonoa omatuntoa? En todellakaan tiedä. 

Halusin vähän purkaa ajatuksiani ja tämä kattoi yhden luukun. Tuntui jotenkin ahdistavalta kirjoittaa tätä, muta kirjoittamisen myötä ahdistus helpotti.  En tiedä, mistä olen tälläisen ajattelutavan saanut.

Ihanaa iltaa!

Rakkaudella: Siivekäs 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti